Na een bouwperiode van meer dan 15 jaar met vele problemen en vele problemen, lijkt het erop dat de Amsterdamse Noord-Zuidlijn in 2018 daadwerkelijk operationeel kan worden. De komst van de nieuwe metrolijn is al merkbaar bij de ontwikkeling van huurprijzen.

Voor het eerst rijdt er maandag een nieuwe metro op eigen kracht over de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. De metrolijn moet in 2018 klaar zijn en wordt de komende zeven maanden uitgebreid getest.

De zogenoemde M5-metro vertrekt vanaf station Zuid en gaat dan de tunnel in bij de RAI. Eerder werd ook al getest op het noordelijke deel van de lijn, maar toen moest de metro nog in twee delen door de tunnel worden getrokken. De stations zijn nu zo ver afgebouwd dat de metro’s zelfstandig testritten kunnen doen op de hele Noord-Zuidlijn.

De metro gaat eerst stapvoets, waarop de snelheid steeds verder wordt opgevoerd. Uiteindelijk rijden er in de testfase, die ongeveer 33 weken duurt, meerdere stellen in hoge snelheid over het traject.

Als deze periode achter de rug is, wordt onder meer gekeken of de communicatie tussen alle verschillende systemen goed werkt en of de metrolijn comfortabel genoeg is voor de toekomstige reiziger.

Winkelhuren stijgen door komst Noord-Zuidlijn

In Amsterdamse straten die langs de metrolijn liggen is al merkbaar dat vastgoedeigenaren voorsorteren op de komst van de Noord-Zuidlijn.

Uit onderzoek van vastgoedadviseur JLL, waarover het Financieele Dagblad bericht, blijkt dat straten langs de metrohaltes van de Noord-Zuidlijn in 2016 tot de schaarse plekken behoorden in Nederland waar huren stegen.

Zo stegen huren in de Ferdinand Bolstraat afgelopen jaar gemiddeld met 18 procent. En ook op het Damrak en het Rokin gingen de huren omhoog.